De klant van overmorgen

Klant van overmorgen: Customers the day after tomorrow is geschreven in het Nederlands

Klant van overmorgen: Customers the day after tomorrow is geschreven in het Nederlands

 

De klant van overmorgen: Een boekreview over klanten, bots en automatisering. Wat een interessant boek heeft Steven van Belleghem geschreven: Customers the day after tomorrow. Het boek gaat over klantcontacten in de nabije toekomst. Bots zorgen ervoor dat verkopers zich alleen nog maar op een positieve manier bezig houden met hun klanten. Alle negatieve aspecten zoals klachtenafhandeling en betalingen gebeuren automatisch en op de achtergrond.

Klant van overmorgen focust op de beste klantervaring

Het boek beschrijft onder andere winkelervaringen van klanten die inloggen in een offline kledingzaak. Je pakt kledingstukken uit de rekken, past het een en ander en hangt weer wat terug. De kleding die je graag wilt, stoppen je in je tas en zo loop je de winkel weer uit. De afrekening gebeurt automatisch op het moment dat je de winkel verlaat.

Efteling

Een bezoek aan de Efteling zou er als volgt kunnen uitzien: Overal staan sensoren die contact maken met bijvoorbeeld je smartphone. Je komt aan in het park en hoeft niet in de rij te staan voor een kaartje. Dat heb je vooraf gekocht dus je loopt gewoon naar binnen. Je app fungeert als assistent en stippelt de ideale route voor je uit nadat je zegt welke attracties je wilt bezoeken. Je hoeft niet meer in de rij te staan als je aankomt bij de attractie want die is er niet. Als je trek krijgt in je lunch bestel je deze bij de assistent en die zorgt ervoor dat hij op de plaats wordt afgeleverd waar jij met je gezelschap wil eten. Wat een heerlijk gevoel moet dat het zijn dat je kinderen gewoon bij je blijven omdat ze nergens op hoeven te wachten en zich niet vervelen. De sprookjesfiguren die je tegenkomt hebben echt belangstelling voor je en vragen direct naar de ervaringen die je zojuist in de door jou gekozen attractie hebt gehad. Vind je het interessant, kijk ook nog even naar dit interview.

Handelaar wordt dienstverlener

Dit zijn nog maar een paar voorbeelden, het boek staat er vol mee. De laatste tijd lees ik steeds vaker de uitspraak: ‘Zaken doe je met mensen en niet met bedrijven.’ Door het lezen van dit boek heeft dit een diepere betekenis gekregen. Want wat doe je als je een kledingzaak of pretpark hebt zonder kassa en wachtrijen? Dan ben je alleen nog maar mensen aan het helpen. Iedereen wordt dus fulltime adviseur en verzorger van de optimale omgeving. Het verkoopproces met alle zakelijke afhandelingen verdwijnen naar de achtergrond. Elke handelaar wordt dienstverlener en dat is een heel andere status.

Ga bloggen

De automatisering op de achtergrond zorgt voor een goede afhandeling van elke transactie. Aan de voorkant staan mensen klaar om te helpen met kiezen. Dit is een geweldige ambiance om te bloggen, want in je blog laat je het enthousiasme zien dat bots niet hebben. Jij als expert bent iemand en je klant is iemand. In je blog komt dat tot uiting.